Witaminy i mikroelementy w ciąży - co suplementować?

Witaminy i mikroelementy w ciąży - co suplementować?

Arykuł banner - Witaminy i mikroelementy w ciąży - co suplementować?

Publikowane artykuły mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Dowiedz się więcej...

Kiedy zacząć przyjmowanie witamin i mikroelementów?

Ciążę należy zaplanować i przygotować się do niej zarówno dla przyszłej mamy, jak i przyszłego ojca. Przyjmowanie kompleksów multiwitaminowych jest jednym z wymagań. Idealnie witaminy powinny być przyjmowane przed poczęciem, około 3-4 miesięcy, ale co najmniej cztery tygodnie. W tym okresie organizm matki będzie mógł przygotować wewnętrzne rezerwy. 

Czy warto suplementować kwas foliowy w ciąży?

Inna nazwa tej witaminy to witamina B9. Witamina ta jest niezbędna do podziału i namnażania komórek, dlatego jest szczególnie ważna w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy układane są wszystkie narządy i układy dziecka. Kwas foliowy odgrywa ważną rolę w syntezie hemoglobiny, a przy jego braku może rozwinąć się anemia. A kwas foliowy pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia wad kręgosłupa u dziecka, dba o prawidłowe ukształtowanie jego psychiki i intelektu. Lepiej jest zacząć przyjmować kwas foliowy na trzy miesiące przed planowanym poczęciem, ponieważ niewielka podaż tej witaminy przyda się zarówno przyszłej mamie, jak i dziecku. Jeśli ciąża była nieplanowana, kwas foliowy należy przyjąć, gdy tylko kobieta dowie się o swojej sytuacji. Średnio dawka tej witaminy wynosi od 0,4 do 0,8 mg dziennie.

Suplementacja wapnia w ciąży

Przyszła mama potrzebuje dziennie około 1200-1400 mg wapnia, podczas gdy zwykła kobieta 800-1000 mg tego pierwiastka śladowego. Dlaczego? W czasie ciąży ilość wapnia w organizmie przyszłej matki jest znacznie zmniejszona, ponieważ jest również przeznaczana na wzrost i rozwój dziecka. Szczególnie dużo wapnia jest potrzebne w trzecim trymestrze, kiedy zwapnia się szkielet dziecka. Ale wapń jest potrzebny nie tylko do wzrostu kości i zębów dziecka - z jego pomocą powstaje jego układ nerwowy, serce, mięśnie, tkanki skóry, oczy, uszy, włosy i paznokcie. Kobieta w ciąży potrzebuje wapnia do prawidłowego funkcjonowania nerek, zapobiegania bólom mięśni, zaparciom, osteoporozie, próchnicy i zatruciom. Ponadto ten pierwiastek śladowy chroni przyszłą mamę przed stresem i przeciążeniem nerwowym.

Witamina E a ciąża

Witamina ta bierze udział w procesie oddychania tkanek, pomaga tlenowi wnikać do każdej komórki organizmu. Jednocześnie witamina E jest doskonałym przeciwutleniaczem: chroni komórki przed powstawaniem wolnych rodników, które mogą wywoływać różne choroby. Ta funkcja ochronna jest szczególnie ważna na etapie tworzenia zarodka. Ponadto witamina E pomaga w normalizacji gospodarki hormonalnej organizmu. We wczesnych stadiach bierze udział w tworzeniu się łożyska, a także chroni przed poronieniem. Dawka witaminy E podczas ciąży wynosi 15 mg. Witamina E znajduje się w olejach roślinnych, nie mniej niż w sałacie, pomidorach, dzikiej róży, pietruszce, szpinaku i groszku. Pewna ilość witaminy E znajduje się w mięsie, jajach i mleku.

Przyjmowanie magnezu w ciąży

Magnez bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych, pomaga radzić sobie ze stresem, normalizuje pracę układu sercowo-naczyniowego i ciśnienia krwi, utrzymuje naczynia krwionośne w dobrej kondycji. Brak magnezu w organizmie może powodować skurcze mięśni (zwykle łydek). A ponieważ macica jest również narządem mięśniowym, to przy braku magnezu podczas ciąży podczas ciąży zwiększa się pobudliwość mięśniówki macicy, co prowadzi do aktywnych skurczów macicy. Dlatego przy hipertoniczności i groźbie przerwania ciąży często przepisywany jest magnez. Magnez znajduje się w produktach pełnoziarnistych i pieczywie pełnoziarnistym, figach, migdałach, nasionach, ciemnozielonych warzywach i bananach.

Jod podczas ciąży

Jod kobietom w ciąży jest zwykle przepisywany w pierwszym trymestrze ciąży. Do 16 tygodnia ciąży rozwój dziecka oraz układanie się wszystkich jego narządów i układów jest „pod ochroną” tarczycy matki. A jeśli kobieta ma mało jodu, oznacza to, że może ucierpieć jakiś układ lub narząd dziecka. I nawet jeśli utworzy się i zacznie działać gruczoł tarczowy dziecka, nadal może ono pobierać jod wyłącznie z organizmu matki. Jego dzienna dawka wynosi 250 mg dziennie. Jod najłatwiej uzyskać z owoców morza i morskiej lub jodowanej soli. Dużo jodu znajduje się w rybach morskich, wodorostach, kałamarnicach, persymonach, feijoa, daktylach, suszonych figach, produktach mlecznych i mięsie. Jednak jod ulega zniszczeniu pod wpływem temperatury, co oznacza, że po obróbce cieplnej ilość jodu w produktach gwałtownie spada.

Żelazo a ciąża

Żelazo jest niezbędne przede wszystkim w zapobieganiu anemii. W końcu jest częścią hemoglobiny, która przenosi tlen przez organizm matki i dziecka. Ponadto żelazo bierze udział w syntezie białek, które bierze udział w tworzeniu tkanki mięśniowej. A także brak żelaza może prowadzić do zwiększonego napięcia macicy. Średnio dzienna dawka żelaza wynosi 30-60 mg. W niektórych przypadkach, jeśli początkowo zapasy żelaza kobiety zostały obniżone, dawka może być wyższa. Żelazo znajduje się w mięsie, zwłaszcza w cielęcinie, indyku, króliku, wieprzowinie i wołowinie. W pokarmach roślinnych jest żelazo, ale stamtąd jest znacznie gorzej wchłaniane. Żelazo najlepiej wchłania się w połączeniu z witaminą C.

Jak przyjmować kompleksy witamin i mikroelementów?

Pod warunkiem pełnej diety, bez ograniczeń, jeśli kobieta jest zdrowa, może przyjmować multiwitaminy nie regularnie, ale z przerwami. Na przykład codziennie przez cztery tygodnie, a następnie zrobić siedem dni wolnego. Zwykle potrzeba dodatkowego spożycia witamin jest mniejsza latem i jesienią, przy obfitości sezonowych warzyw i owoców, które nie są uprawiane w warunkach szklarniowych. Generalnie konieczne jest przyjmowanie witamin od etapu przygotowania do ciąży, przez cały czas jej trwania oraz w okresie karmienia piersią. W takim przypadku organizm matki otrzymuje wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a płód rozwija się normalnie i w pełni.




Redakcja DrogeriaOlmed.pl

Zespół Drogerii Olmed tworzy dla swoich czytelników treści z zakresu strefy beauty, urody, zdrowia i kącika dla mamy i dziecka. Na blogu każdy znajdzie dla siebie wartościowe artykuły dotyczące pielęgnacji, kosmetyków i odpowiedniej diety oraz suplementacji. Tu zawsze odkryjecie ciekawe zagadnienia i wnikliwe spojrzenie na nurtujące Was problemy i tematy!

Zobacz wszystkie wpisy autora

Artykuły zamieszczone na blogu drogerii internetowej Olmed nie stanowią porady medycznej, ani opinii farmaceuty, kosmetologa, lekarza lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pacjenta. Udostępnione informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, określonych zabiegów, zmiany nawyków, dawkowania produktów, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

Właściciel serwisu drogeriaolmed.pl nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem informacji zawartych w publikowanych za pośrednictwem Serwisu artykułach.

Powiązane produkty

Miniaturka artykułu - Protego Magnez B6, 60 tabletek
Protego Magnez B6, 60 tabletek
6.16 zł

Produkt niedostępny

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług statycznych, społecznościowych i funkcjonalnych. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można określić w ustawieniach przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej*