Który magnez zdaje egzamin w stresie?

Który magnez zdaje egzamin w stresie?

Arykuł banner - Który magnez zdaje egzamin w stresie?

Publikowane artykuły mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Dowiedz się więcej...

Stres zjada wiedzę i energię

Przed czekającym Cię egzaminem, czy prezentacją w pracy musisz poznać odpowiedź na jedno ważne pytanie: Czy wiesz, co to jest błędne koło stresu? Stres zmniejsza poziom magnezu w organizmie, prowadząc do jego niedoboru, a niedobór magnezu zwiększa podatność na stres.1 Czyli im bardziej się stresujesz, tym więcej magnezu tracisz, przez co zwiększa się podatność na stres i jeszcze bardziej tracisz magnez. Jak to się dzieje i co wypłukuje magnez? Reakcja stresowa powoduje zwiększone wydalanie magnezu z moczem, a jony magnezu obecne w organizmie tracą aktywność przez kwasy tłuszczowe, uwalniane w procesie rozkładu trójglicerydów.2
 
Psychologiczne skutki niedoboru magnezu - objawy:
  • zaburzenia koncentracji i uwagi
  • pogorszenie pamięci i spostrzegania
  • zaburzenia snu
  • zmęczenie psychiczne i fizyczne
  • uczucie poddenerwowania 
  • rozdrażnienie3
 Hormony stresu niekorzystnie oddziałują na neurony (komórki nerwowe), a zwłaszcza na neurony hipokampu. Hipokamp leży w płacie skroniowym kory mózgowej i pełni ważną rolę w przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej. Hormony stresu powodują też zwiększone zapotrzebowanie na energię i jednocześnie zmniejszają dostępność tej energii dla neuronów. Przewlekły stres wyniszcza neurony hipokampu, do tego stopnia, że niektóre z nich mogą obumierać. Stąd też stres jest niekorzystny dla uczenia się i zapamiętywania.4


Wzmocniony magnez na wzmocnienie

Przy odpowiednim poziomie magnez chroni przed stresem i zmęczeniem oraz poprawia pamięć i koncentrację. Do prawidłowej pracy mózg potrzebuje źródła energii, a magnez reguluje wytwarzanie związków wysokoenergetycznych, z których korzysta cały układ nerwowy. Magnez kontroluje wykorzystanie tlenu w komórkach, poprawiając tym samym dostępność energii podczas długotrwałego wysiłku umysłowego.5

Aby zniwelować stres, kiedy wiemy, że może wystąpić u nas na wysokim poziomie, warto zadziałać profilaktycznie już kilka tygodni wcześniej, sięgając po preparaty magnezowe. I tu pojawia się pytanie, który magnez kupić, jaki jest „dobry” magnez? Na uwagę zasługują preparaty zawierające organiczne związki tego pierwiastka, takie jak np. cytrynian, ponieważ wykazują wysoką przyswajalność magnezu. Związki organiczne magnezu mają budowę najbardziej zbliżoną do związków magnezu obecnych w pokarmie. Badania kliniczne wykazały, że  cytrynian magnezu wchłania się w znacznym stopniu i powoduje wyraźny wzrost stężenia magnezu w osoczu, zarówno po krótkiej suplementacji (3 dni) jak i po 60 dniach podawania suplementu.6
 
Dobrym połączeniem jest magnez i witamina B6 - na co pomaga? Dodatek witaminy B6 zwiększa stopień wchłaniania magnezu z układu pokarmowego, wspomaga jego transport do poszczególnych komórek w organizmie i dba o zapasy magnezu wewnątrz komórek.7
 

Ashwagandha - królowa adaptogenów

Dla zwiększenia efektu, do preparatu magnezowego może być dodany wyciąg z ashwagandhy. Ashwagandha jest superrośliną,  stosowaną od tysięcy lat w medycynie ajurwedyjskiej. Zalicza się ją do adaptogenów, czyli surowców roślinnych, które usprawniają proces adaptacji organizmu do stresujących warunków. Ze wszystkich adaptogenów to właśnie ashwagandha została najlepiej przebadana i robi największą „karierę”. Aktywne substancje ashwagandhy sprzyjają wyciszeniu układu nerwowego, wywołują odprężenie i redukują stres. Ashwagandha działa też neuroprotekcyjnie - chroni komórki nerwowe mózgu przed negatywnym wpływem stresu.8
 
Potwierdzone naukowo „moce” ashwagandhy:
  • obniża poziomu kortyzolu (hormon stresu)
  • pobudza neurogenezę – powstawanie nowych połączeń nerwowych i regenerację neuronów
  • zmniejsza  uczucie zmęczenia
  • poprawia czas reakcji
  • polepsza pamięć
  • zmniejsza napięcie
  • poprawia jakość snu
  • łagodzi rozdrażnienie
  • pomaga na bóle głowy
  • zmniejsza lęki
  • poprawia samopoczucie9
 
Odkryto, że ashwagandha wspomaga wewnętrzny spokój, ułatwiający nawiązywanie relacji z innymi ludźmi, zwłaszcza u osób, dla których kontakty społeczne są trudne i stresujące.10 Dzięki temu czujemy się śmielej, na spokojnie podchodzimy do trudnych zadań i do ludzi, na przykład podczas prezentacji czy rozmowy o pracę.


Bibliografia
 
1. Gisèle Pickering , André Mazur , Marion Trousselard , Przemyslaw Bienkowski ,Natalia Yaltsewa , Mohamed Amessou, Lionel Noah , Etienne Pouteau. Magnesium Status and Stress: The Vicious Circle Concept Revisited. Nutrients 2020, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7761127/pdf/nutrients-12-03672.pdf, data dostępu 01.04.2022.
2. J. F. Terelak, L. Walasek, P. Ligocki,. A. Tarnowski. Wpływ niedoboru magnezu na sprawność umysłową i motoryczną człowieka, Studia Psychologica 2003, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2003-t-n4/Studia_Psychologica-r2003-t-n4-s87-105/Studia_Psychologica-r2003-t-n4-s87-105.pdf, data dostępu 01.04.2022.
3. Anna Jabłecka, Katarzyna Korzeniowska, Anna Skołuda, Artur Cieślewicz, Preparaty magnezu. Farmacja Współczesna 2011, https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/05/201101_Farmacja_004.pdf, data dostępu 01.04.2022.
4. Beata Oelszlaeger-Kosturek. Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się. Prima Educatione 2020, https://journals.umcs.pl/pe/article/download/11078/8628, data dostępu 01.04.2022.
5. Inna Slutsky, Nashat Abumaria, Long-Jun Wu, Chao Huang, Ling Zhang, Bo Li, Xiang Zhao, Arvind Govindarajan, Ming-Gao Zhao, Min Zhuo, Susumu Tonegawa, Guosong Liu. Enhancement of Learning and Memory by Elevating Brain Magnesium. Neuron 2009.
6. Aleksandra Karmańska, Andrzej Stańczak, Bolesław Karwowski. Magnez. Aktualny stan wiedzy. Bromatologia 2015, https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20677-689%20art%2011.pdf, data dostępu 01.04.2022.
7. Anna Jabłecka, Katarzyna Korzeniowska, Anna Skołuda, Artur Cieślewicz, Preparaty magnezu. Farmacja Współczesna 2011, https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/05/201101_Farmacja_004.pdf, data dostępu 01.04.2022.
8. Milena Połumackanycz, Aneta Forencewicz, Marek Wesołowski, Agnieszka Viapiana. Ashwagandha (Withania somnifera L.) – roślina o udokumentowanych właściwościach prozdrowotnych. Botanika farmaceutyczna 2020, https://www.ptfarm.pl/download/?file=File%2FFarmacja+Polska%2F2020%2F8%2F04_OG_Ashwagandha_n.pdf, data dostępu 01.04.2022.
9. Julie Morris. „Smart Plants. Jak wykorzystać naturalne nootropiki, by usprawnić myślenie, koncentrację i pamięć”. Świat Książki 2020-10-28.
10. K. Chandrasekhar, Jyoti Kapoor, Sridhar Anishetty. A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.4103/0253-7176.106022, data dostępu 01.04.2022.

Redakcja DrogeriaOlmed.pl

Zespół Drogerii Olmed tworzy dla swoich czytelników treści z zakresu strefy beauty, urody, zdrowia i kącika dla mamy i dziecka. Na blogu każdy znajdzie dla siebie wartościowe artykuły dotyczące pielęgnacji, kosmetyków i odpowiedniej diety oraz suplementacji. Tu zawsze odkryjecie ciekawe zagadnienia i wnikliwe spojrzenie na nurtujące Was problemy i tematy!

Zobacz wszystkie wpisy autora

Artykuły zamieszczone na blogu drogerii internetowej Olmed nie stanowią porady medycznej, ani opinii farmaceuty, kosmetologa, lekarza lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pacjenta. Udostępnione informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, określonych zabiegów, zmiany nawyków, dawkowania produktów, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

Właściciel serwisu drogeriaolmed.pl nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem informacji zawartych w publikowanych za pośrednictwem Serwisu artykułach.

Wybrane kategorie, suplementy i kosmetyki:

Elugel żel Bebilon Profutura 2 Nakładka wibracyjna La Roche Posay Effaclar h Himalaya Lodówka kosmetyczna Kosmetyki Artdeco Antyperspiranty Urydynox Kosmetyki Cerave Kosmetyki Mokosh Seboradin ampułki Zabawki edukacyjne CzuCzu

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług statycznych, społecznościowych i funkcjonalnych. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można określić w ustawieniach przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej*

Pomysł na prezent!